Sports Medicine***سومین وبلاگ ویژه پزشکی ورزشی ایران

سومین وبلاگ ویژه پزشکی ورزشی ایران

Sports Medicine***سومین وبلاگ ویژه پزشکی ورزشی ایران

سومین وبلاگ ویژه پزشکی ورزشی ایران

کوتاه درباره اسیدهای چرب امگا6 و امگا3

اسیدهای چرب امگا 6 و امگا 3 علاوه بر تامین انرژی، شرکت در ساخت وسازهای بنیادین مثل تشکیل سلول ها و عوامل اخطاردهنده در بعضی از واکنش های فیزیولوژیکی بدن،تاثیرات درمانی خاصی نیز ایفا می کنند که مختصرا به آنها اشاره می شود.

اسیدهای چرب امگا 3، (EPA1) و (DHA2)، دو گروه مهم از اسیدهای چرب غیراشباع هستند.هر دوی آنها در بدن انسان به عنوان پیش سازهای ایکوزانوئیدها نقش مهمی دارند. ایکوزانوئیدها مواد فعالی هستند که حتی در موارد جزیی اثرات بیولوژیکی قوی را به دنبال دارند.

اسیدهای چرب امگا 3 از تشکیل دهنده های ایکوزانوئیدهایی هستند که در ایجاد خاصیت ضدانعقادی خون نقش موثری ایفا می کنند. مثل ترومبوکسان A3 و پروستاسیکینPGI3 .برخلاف اسیدهای چرب امگا 3، اسیدهای چرب اشباع امگا 6 از مواد تشکیل دهنده ایکوزانوئیدهایی هستند که در امر انعقاد خون شرکت دارند. در واقع این اسیدها با سیستم آنزیمی به یکدیگر تبدیل می شوند. وجود هر دو نوع این اسیدها و نیز ایکوزانوئیدهای فعال برای فعالیت فیزیولوژیکی بدن ضروری است و تعادل بین این دو اسید باید حفظ شود. بهترین نسبت این دو ماده طبق نظر متخصصان تغذیه 5 واحد امگا 6 به ازاء هر واحد امگا 3 است که در حال حاضر نسبت این اسیدها در تغذیه مردم 20 واحد امگا 6 به ازاء هر واحد امگا 3 است. این عدم تعادل و همچنین دریافت بیش از مقدار توصیه شده چربی در رژیم غذایی و دریافت بالای اسیدهای چرب اشباع، موجب پدید آمدن مشکلات قلبی و عروقی در بدن خواهد شد.

لازم به توضیح است که در چرخه گردش خون این چربی ها (چربی های اشباع) به لیپوپروتئین های اصلی خون منتقل شده و به جداره های رگ ها می چسبند و در نهایت بعد از تجمع در این دیواره ها به صورت لخته در درون خون رها شده و موجب انسداد عروق و سکته های قلبی می شوند. تنها زنجیره های امگا 3 هستند که از این فرآیند (لخته شدن) جلوگیری به عمل می آورند.

به طور خلاصه سه نقش اساسی اسیدهای چرب امگا 3 EPA) و (DHA در بدن را متذکر می شویم.

1 _
تحریک فرآیند آنتی ترومبوتیک در بدن (ضدانعقادی)
2 _
کاهش خطر بروز بیماری های قلبی و عروقی
3 _
کاهش تری گلیسیریدهای خون در نتیجه کاهش کلسترول خون
لازم به ذکر است که متخصصان تغذیه نیاز انسان به اسیدهای چرب امگا 3 را به میزان 25/1 گرم در روز ضروری می دانند

گرفته شده از :www.dostan.net 

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد